”Unga rör sig för lite”. Men hur är det med dig själv?

Forskarna larmar om att unga rör sig för lite. Men är det inte vi vuxna som är en stor del av problemet?
Gör en Mahatma och gå med i Rörelserörelsen! 

De unga rör sig för lite. Men vems är felet? Foto: Shutterstock Nu kommer nyheten om att unga rör sig alldeles för lite.
Med hjälp av rörelsemätare har forskare vid Centrum för idrottsforskning sett att bara  knappt hälften av barn och unga når upp till rekommendationen om en timmes fysisk aktivitet per dag. Bland flickor är det bara var femte som når upp till rekommendationen.

Det är illavarslande, eftersom man vet att fysisk aktivitet har stor betydelse för om vi ska vara friska och rörliga eller sjuka och stela. Det är en helt okontroversiell sanning att våra kroppar är byggda för rörelse och att brist på rörelse gör oss sjuka.

Unga rör sig för lite – men hur är det med oss vuxna?

Visst är det alarmerande att barn och unga rör sig för lite. Men hur är det med oss vuxna? Och har det någon betydelse?

En tidigare studie från Karolinska institutet visade att bara en procent av vuxna når upp till rekommendationen om fysisk aktivitet. Som för vuxna bara är halva mängden mot vad som gäller för barn och unga. För vuxna rekommenderas 30 minuter per dag fem dagar i veckan. Alltså 150 minuter per vecka mot ungdomarnas rekommendation om 420 minuter per vecka.
I jämförelse tycks det nästan som att det trots allt är ungdomarna som är föredömen!

Bara en procent av vuxna rör sig 150 minuter per vecka.
Kan det möjligen vara så att hur du och jag rör oss påverkar hur barn och unga rör sig? Om mamma och pappa praktiskt visar att rörelse är ett naturligt inslag i vardagen så kanske det smittar av sig på barn och unga?
Om mamma och pappa tar bilen till jobbet, skjutsar barnen till skolan, tillbringar den mesta tiden på jobbet och fritiden stillasittande – kan det vara så att det skickar en signal till unga om vad som är normen?

Allt signalerar ”sitt stilla”

Och hur är det med vår omgivning? Visst görs det en hel del för att öka rörligheten, som att satsa på fler och säkrare cykelbanor till exempel. Men det är bara en rännil jämfört med den flodvåg av signaler som säger ”Varför röra dig om du kan slippa?”.

Här är några exempel på grunkor vi gärna outsourcar vår rörelse till:

  • Rulltrappor och hissar som gör jobbet så våra ben och hjärtan kan fortsätta ta det lugnt.
  • Automatiska dörröppnare och fjärrkontroller som tar bort till och med den minimala ansträngning det innebär att öppna en dörr eller byta kanal på tv:n.
  • Digitala tjänster som tar bort nödvändigheten att gå och handla.
  • Bilar som gör att vi inte ens behöver gå till tunnelbanan eller bussen. De gör det också omöjligt att använd tipset ”Gå av en hållplats tidigare”.

Förödande för näringslivet

Ju mer vi sitter, desto mer känns det som normalt. Men jag tror det är förödande för hela yrkeslivet eftersom det är visat att fysisk aktivitet gör att vi orkar vara kreativa längre och får en hälsobuffert mot stress.

Kan de galopperande sjukskrivningarna i stressrelaterade åkommor åtminstone delvis ha samband med att vi inte längre tycker oss ha tid att göra sådant vi mår bra av? Som en promenad eller löprunda? Jag är övertygad om det.

Byt pekpinnar mot rörelseglädje

Så hur ska vi då göra för att bryta trenden och återta makten över vår rörlighet? Jag tror att ett sätt är att sluta betrakta rörelse som ”medicin” – även om fysisk aktivitet har fantastiska medicinska effekter.

Medicinbegreppet signalerar ju att rörelse är något oönskat som vi tvingas ta under kortare eller längre tid för att råda bot på en sjukdom. Men rörelse är ju livsnödvändigt och uttrycker livslädje.

Jag vill se en motrörelse mot stillasittandet liknande den ”Rör inte min kompis”-kampanj som fick så stort genomslag på 1980-talet.

Kanske något i stil med Annie Lennox budskap i låten ”Sisters are doing it for themselves”?
– Tack, jag gör det själv!

Det är dags att byta pekpinnarna mot rörelseglädje. Varför inte en Rörelserörelse?

Börja med dig själv. Nu.

Att skapa en massrörelse är svårt. Men alla kan vi respektera Mahatma Gandhis budskap: ”Var den förändring du vill se i världen”.
Så om du vill att barn, unga och vuxna ska röra sig mer så att hela samhället ska må bättre – börja med dig själv. Du kan börja nu.

  • Om du sitter när du läser det här – res dig och gör några rörelser. Vad som helst.
  • Gå ut på lunchen, om så bara för en minut.
  • Bjud en kollega på promenadmöte.
  • Gör det till en sport att hitta parkeringsplatsen längst bort.
  • Ta en promenad i gröna omgivningar på hemvägen. Naturen stimulerar till att upptäcka vad som finns runt nästa kulle. Då får du automatiskt funktionell rörelse av hög kvalitet.
  • Har du friskvårdsbidrag? Gör något av det!
  • Hitta sätt att röra dig med din partner, familjen, grannarna. Sprid goda vibbar!

Tycker du det här är för löjligt små utmaningar? Inget hindrar dig att göra mer!
Välkommen i Rörelserörelsen!
Var rädd om dig!
/Bosse

P.S. Hur gör du?
D.S.

Välmående på stubben!
Jag visar hur du kan använda naturen och din vardag för att hålla dig stark, smidig och fokuserad.

Lämna en kommentar