Tanka dagsljus!

Gå ut och tanka dagsljus.
En promenad utomhus gör susen för hjärna och kropp! Foto: Hans/Pixabay.

Ljuset återvänder så sakteliga, men ännu är det många mörka timmar på dygnet. Tanka det dagsljus du kan – och möt våren piggare!

När det här skrivs en bit in i januari har vi haft det mörkt länge. Sedan några veckor blir dagarna åter längre. Men det märks inte så mycket än.
Brist på dagsljus kan göra dig trött och nedstämd och även påverka dygnsrytmen så att du sover sämre. Det är inte så konstigt. Vi är utvecklade till att fungera bäst i dagsljus. Men många tvingas tillbringa större delen av dagen inomhus, och när man tar sig till och från jobbet eller skolan är det mörkt. Phu!

Som tur finns det ett effektivt och gratis motmedel inom räckhåll:

Gå ut en halvtimme på lunchen!

En dusch av dagsljus gör dig piggare och gladare direkt, och påverkar också ditt välbefinnande på sikt eftersom du bildar mer D-vitamin, som bland annat behövs för att stärka immunförsvaret. Hjärn- och sömnforskaren Christian Benedict ger rådet att gå ut en halvtimme på lunchen.

Här i stockholmstrakten där jag bor har det varit mycket gråväder, så det kanske inte har varit så lockande att gå ut.
Men jag tycker du ska göra just det.

Även en mulen dag får du 5 – 10 gånger mer ljus utomhus än inomhus, säger Thorbjörn Laike, docent i miljöpsykologi vid Lunds tekniska högskola.

 

Här är ett par tips för att promenaden ska bli av:

  • Om du måste vara finklädd på arbetsplatsen – ha ett extra par bekväma promenadskor på arbetet så du kan gå ut även i busväder.
  • …och ett paraply.

Fler tips för att få mer dagsljus:

  • Har du möjlighet – välj en arbetsplats nära fönster. Dagsljuset kan nå ca 2 meter in i lokalen.
  • Fläska på med LED-ljus. Enligt Thorbjörn Laike behövs inga särskilda ljuslampor.
  • Är du prylnörd kan du köpa ljusterapiglasögon eller en ljusterapilampa för ett par tusenlappar. Själv går jag hellre ut.

Veckans myrsteg: Gå ut en minut!

  • Gå ut en minut idag. Gå in igen. Se vad som händer.
  • Ta för vana att ta en liten promenad utomhus efter lunchen. Då motverkar du paltkoman och mitt på dagen får du som mest dagsljus.
  • Har du möjlighet – gå i gröna omgivningar. Då får du naturens lugnande intryck på köpet.

Vill du gå längre och oftare? Gör det! Det finns inga kända farliga biverkningar.

Funkar det inte för dig att gå ut just idag? Gör något annat som får dig att må bra.

Var rädd om dig!

 

Hur gör du?

Vad är ditt bästa tips för att tanka dagsljus?

Skriv en kommentar eller maila mig. Jag lovar att svara!

 

Välmående på stubben!
Jag visar hur du kan använda naturen och din vardag för att hålla dig stark, smidig och fokuserad.

Missa inte Myrsteg!
Inspirationsbrevet som ger dig ett jordnära må bra-tips i veckan.
Hämta ditt första myrsteg här.

Lämna en kommentar