Utemaningen®

Effektiv grön friskvård för hela människan

Hitta balansen i naturen

Har du känt dig stressad och tom på idéer efter många timmar vid datorn? Då är du inte ensam.

Du och jag är ju egentligen skapta för en tillvaro som jägare och samlare.

Vi kanske inte kan flytta ut kontoret i skogen, men en stunds genomtänkt rörelse utomhus kan

  • öka kreativiteten
  • återställa
  • minska stress

Utemaningen är en klurig må bra-aktivitet i naturen. Den kombinerar mjuk rörelse för kroppen med träning i fokus och medveten närvaro.

Utemaningen passar som

Fristående friskvårdsaktivitet

Har ni ett grönområde inom gångavstånd har ni en guldgruva för välbefinnandet.

Inslag på konferensen

En genomtänkt konferens bör förstås ha något som bryter av diskussioner och planering.

Utemaningen ger inte bara en skön avkoppling utomhus, den sätter oftast igång nya tankar och aha-upplevelser som ger mervärde åt konferensen.

 

 

 

Bildspel om Utemaningen

Här kan du se bilder från Utemaningen en vårdag 2017 i Tyrestaskogen.

Utemaningen består av tre delar

1. Rörelse för hela kroppen

Så fort du börjar gå i naturen väcker du glömda muskler till liv igen.

Upptäck hur du mjukt och lekfullt kan använda naturens former för att effektivt öva rörlighet, balans och styrka - nästan utan att tänka på det.

2. Fokus låter hjärnan vila

Fokus är avstressande. Under Utemaningen övar du dig i att vara närvarande och lägga märke till kroppens signaler.

Mot slutet av Utemaningen får du prova några övningar för att minska stress och öka din förmåga att fokusera.

3. Naturen gör dig lugn

Naturens intryck är dokumenterat läkande. Det är därför naturen används för att behandla personer med utmattningsdepression.

Men varför vänta tills du är vidbränd?

Naturen är också hela tiden olika. Det blir aldrig långtråkigt!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det här är Utemaningen

  • Må bra-aktivitet i friska luften på ca 1 - 3 timmar.
  • Effektiv, kravlös rörelseglädje.
  • Återhämtning och medveten närvaro.
  • Fokus på välbefinnande, nyfikenhet och samarbete.
  • Hjälp till självkraft.
    Med kunskap och inspiration från Utemaningen kan var och en själv lägga upp sin dagliga må bra-träning för kropp och sinne.

Det här är Utemaningen inte:

  • Tävling.
  • Prestationshets.
  • Prylfixerat.
  • Svettiga gym med slamrande maskiner.
  • Pekpinnar och fasta träningsscheman.

Var och en deltar efter lust och förmåga. Vanliga, bekväma kläder duger gott.

Så här säger deltagare om Utemaningen:

Tack för en fantastiskt bra workshop som gav massor med inspiration.

Så bra övningar i skogen och jag har berättat för många av kollegorna om hur bra det var.

Caroline Sjunner,
Miljöpedagog, Helsingborg

Alla delar fanns ju med; från styrketräning med naturen som redskap till mindfulness med tyst promenad, "tillitsövningen" och egna stunden.

Marja Weck Lönn
Bromma

Fascinerande att man kan med egentligen så små metoder, få kropp och själ att må så bra. Briljant att blanda rörelser och mindfulness.

Tack för en underbar dag och jag ska se och använda naturen på ett för mig nytt sätt.

Inga-Lill Larsson
Tyresö

Du tog vara på naturens egna möjligheter till aktivitet, och presenterade dom på ett lekfullt, lättförståeligt och kunnigt sätt.

Du skapade fin kontakt med oss deltagare, lyssnade och berättade i väl avvägd balans 🙂
Raymond Wigg
Södertälje

Din sköna guidning på ickestigar i grangymmet och naturrelaxen, med ledsmörjande uppvärmning, fraktalskådning och mindfullness blev en ögonöppnare, en konkret och enkel inbjudan till naturen.

Innehållet var precis vad jag behövde.

Du har en smittande skön kärlek till naturen/skogen och guidningen var så varsam och tydlig.

Karin Ahlgren
Tungelsta

Skön aktivitet med en inspirerande ledare som gav mersmak.

Catharina Grins Kjellander
Bromma

Ledare: Utemanaren.

Jag som blir er ledare på Utemaningen heter Bosse Rosén.

Jag använder naturen dagligen för att må bra. Låt mig visa hur du också kan använda naturen som kraftkälla.

Litet CV

  • Sjukgymnast
  • Naturhälsopedagog
  • Utbildad Uteledare i Friskis & Svettis där jag ledde löpning och Cross under flera år.
  • Auktoriserad naturguide
  • Ledare i Naturparkour i Friluftsfrämjandet.
  • Instruktör i mindfulness.

 

Bosse Rosén. Foto: Erja Lempinen.