Så får du nyårslöftet att hålla!

Så får du nyårslöftet att hålla med myrstegsmetoden.
Så får du nyårslöftet att hålla med myrstegsmetoden.

Har du avgett ett nyårslöfte? Grattis! Så här får du det att hålla!

Ett nytt år betyder en ny chans att ta tag i välbefinnandet. Kanske är du en av de många som avgett ett nyårslöfte som ska få dig att må lite bättre. Du kanske har föresatt dig att gå ner i vikt, börja röra på dig lite mer eller sluta stressa. Eller något annat som är viktigt för dig. I så fall: grattis!

Men massor av nyårslöften kraschar. Och det vore väl synd. Här kommer tio tips om hur du kan höra till dem som faktiskt lyckas med sina nyårslöften. Och du har mycket att vinna. För lyckas du etablera en ny vana som sitter så jobbar den för dig gång på gång på gång.

Här kommer tio tips till vanor som håller: 

Tips 1: Fråga dig varför

Att etablera en ny vana är jobbigt. Därför är det viktigt att du är motiverad om du ska lyckas. Så ta en ordentlig funderare på varför du valt det mål du valt. Hur mycket betyder det för dig om du lyckas?

Tips 2: Var specifik.

Att lova sig själv att ”börja röra sig mer” ger dig ingen ledning. Mer än vadå? När?
Ett bättre sätt är att säga ”Jag ska gå och simma varje onsdag eftermiddag”. Då vet du varje onsdagkväll om du är på rätt väg eller inte.

 

Tips 3: Välj ett myrsteg

Många goda föresatser kraschar för att vi gapar efter för mycket. Men en pytteliten vana som verkligen sitter är oändligt mycket mer värd än ett överambitiöst mål som du inte orkar hålla.
Om du till exempel vill börja röra dig mer – tänk efter: Vad är det allra minsta steg jag kan ta för att gå i den riktning jag vill? Kanske ta en promenad på fem minuter på lunchen varje tisdag?
Myrsteget kan inte vara för litet! Det är själva vitsen. Det är också helt ok att göra mer än ditt myrsteg. Men ändra inte din föresats förrän du känner att myrsteget sitter.

 

Tips 4: Fokusera på process – inte resultat

Vissa saker har du kontroll över, andra inte. Om du sätter som mål att springa en mil under 60 minuter om två månader lägger du mycket i händerna på ödet. Om du blir förkyld eller skadar dig är risken stor att du missar målet eller skadar dig om du försöker träna ikapp.

 

Tips 5: Provkör ditt myrsteg

Om det visar sig att onsdag eftermiddag inte funkade för att gå och simma – fundera på varför och ändra tiden. Provkör och ändra tills du hittar det som funkar för dig.

 

Tips 6: Knyt ditt myrsteg till något du redan gör

Är du som jag så borstade du tänderna efter frukost i morse. Det är ett bra exempel på hur du kan ta hjälp av redan existerande vanor för att etablera en ny. Kan du knyta ditt myrsteg till något du redan gör får du god hjälp att komma ihåg det. Till exempel: ”Varje gång jag stänger ett dokument gör jag en kort pausövning”.

 

Tips 7: Berätta om ditt myrsteg

Be någon vän att hjälpa och påminna dig att nå ditt mål. Forskningen visar att de som berättar om sitt försök att skapa nya vanor lyckas bättre än de som håller det för sig själva.

 

Tips 8: Planera för dikeskörning

Inte många klarar att genomföra en ny vana direkt – hur litet och specifikt myrsteget än är. Saker händer i livet som gör att vi tappar kursen. Det är ingen katastrof. Allt du behöver göra är att notera att det har hänt och sätta igång igen. Du har inte misslyckats förrän du ger upp!

Men innan du sätter igång igen kan det vara idé att fundera igen över din motivation. Är ditt myrsteg viktigt för dig – kör! Kommer du på att det trots allt inte var så viktigt – släpp det och lägg din tid och energi på något som betyder något för dig.

 

Tips 9: Håll ut!

Ingen ny vana kommer utan uppoffring. Men har du valt ett mål som verkligen betyder något gäller det att hänga i. Du kan finna tröst i att det går lättare och lättare för varje gång du upprepar ditt myrsteg.

 

Tips 10: Belöna dig själv

Personligen föredrar jag att sätta myrsteg som är en belöning i sig själv. Men det är inte fel att fira när du lyckats få en ny vana att sätta sig. Ge dig något du mår bra av!

Var rädd om dig!

/Bosse

Välmående på stubben!
Jag visar hur du kan använda naturen och din vardag för att hålla dig stark, smidig och fokuserad.

Missa inte Myrsteg!
Inspirationsbrevet som ger dig ett jordnära må bra-tips i veckan.
Hämta ditt första myrsteg här.

Lämna en kommentar