Därför är ergonomi så trist. Så får du den att lyfta!

Får du också stirrande blick och dåligt samvete när någon nämner ”ergonomisk arbetsteknik”? Du är inte ensam! Men att jobba skonsamt kan ge kraft till det du tycker är viktigt. Här får du fyra tips på hur du får din ergonomi att lyfta.

Varje rörelse räknas! Använd din kreativitet för att hitta ditt sätt att jobba skonsamt. Foto: Shutterstock.

Varje rörelse räknas! Använd din kreativitet för att hitta ditt sätt att jobba skonsamt. Foto: Shutterstock.

När jag började jobba som ambulansförare (jo, det hette så på den tiden) för ungefär en miljon år sedan fick jag lära mig lyftteknik.

”Lyft mer rak rygg och böjda ben”. Ett utmärkt tips om man ska bära bår. Och det gjorde vi. Mycket.

Jag fick också lära mig ”Rautek-greppet” som används när man ska flytta en patient från marken till båren.

Tjohoo – nu visste jag hur man gör. Ut och jobba!

BAM! Så kunde det ha låtit när verkligheten slog till. Det var inte alltid så lätt att göra ”rätt” när allt kom omkring.

”Lyft med rak rygg och böjda ben”. Ja, men när det är så trångt att jag inte kan böja på benen då? Det sade de ingenting om på introduktionskursen.

Och det fiffiga Rautek-greppet funkade inte så bra när patienten var så tjock att jag inte nådde runt. Eller för den delen så liten och tunn att jag trodde hen skulle gå sönder om jag försökte koppla grepp på henom.

När du ”kan det” är du såld

Vad var det som hade gått så fel? Hade jag fått för dåliga tips?

Nej, inte egentligen. Visserligen har Rautek-greppet ersatts med andra hjälpmedel och tekniker, men det kan fortfarande vara jättebra som en nödförflyttning.

Nej, problemet var att jag hade fått uppfattningen att de här teknikerna var ”rätt” sätt att jobba och alla andra sätt ”fel”. Det gjorde att jag strävade efter att alltid använda de här teknikerna, även då de inte funkade så bra. När jag fick ont i ryggen tänkte jag att ”jag är nog för svag, jag måste nog träna mera styrka”.

Först senare och gradvis gick det upp för mig att det finns andra sätt. Och när jag väl upptäckt det öppnade sig en helt ny värld. Plötsligt såg jag möjligheter överallt. Om patienten ligger på en hemvävd matta – ja, men då kanske mattan kan bli ett förflyttningshjälpmedel?

När jag lärde mig flytta patienter i sidled med den fantastiska vippa-drag-tekniken kunde jag enkelt och smärtfritt se till att få patienten i ett bra läge innan jag lyfte. Allt jag såg runt i kring mig (nåja, ganska mycket i alla fall) kunde plötsligt bli ergonomihjälpmedel.

Jag minns mycket väl den gången jag jobbade på ambulanshelikoptern och vi lyfte ut en patient med ryggbesvär genom ett stugfönster, liggandes på en innerdörr. Det funkade fantastiskt bra, men hade inte lärts ut på någon ergonomikurs.

Hur känns det i kroppen när du hör uttrycket ”Jobba ergonomiskt”

När jag berättar för någon jag möter att jag jobbar med att lära ut ergonomiskt arbetssätt så får den jag pratar med ofta lite irrande blick och mumlar något i stil med ”ja, man borde ju tänka lite mer på hur man jobbar”.

Ja, det borde man! Men jag tror problemet är att ergonomi ofta uppfattas precis så som jag uppfattade lyfttekniken. Det finns ett sätt som är ”rätt” och alla andra är fel. Och hur ska jag komma ihåg vad som är rätt när jag har så mycket att göra? Någon annan gång ska jag ta tag i det.

Att ”jobba ergonomiskt” blir därmed förknippat med dåligt samvete, och hamnar längst ner på listan av alla andra saker man borde men inte har lust med.

Principer + påhittighet = power!

Glöm 90-90-90!

90-regeln, ett recept för tortyr?

En gång i tiden lärde man ut principen 90-90-90 som råd för hur man bör sitta. Rät vinkel i höften, knäleden och armbågarna. Då minsann har man en ergonomisk sittställning.

Nuförtiden vet man att det förmodligen är bättre med öppen vinkel i höften. Men framför allt finns insikten att den perfekta arbetsställningen inte finns. Kroppen är byggd för rörelse och variation, inte att sitta stilla i en ”perfekt” ställning.

Det är enkelt och smidigt med tumregler och checklistor. Men det är ju såååå tråkigt. Och om man inte kommer ihåg dem eller kan följa dem leder det lätt till dåligt samvete. Det vill man inte ha, så då förtränger man gärna hela saken.

Men det är inte principerna det är fel på! Grejen är att du måste göra dem till dina. Hitta ditt sätt att få en kombination av avspänd stabilitet och variation.

4 Tips för mer lyft i vardagsergonomin

Så här kan du få mer kraft utan att fastna i pekpinneträsket.

  1. Ta reda på några grundfakta. Om du arbetar vid dator kan du till exempel se Arbetsmiljöverkets skrift ”Arbeta rätt vid bildskärmen”. Eller googla, det finns massor av tips.
  2. Fundera på vad som funkar på din arbetsplats, och hur du kan göra här och nu. Och vad du kan göra när (inte om) du ändå hamnar i ”fel” positioner. För det kommer du garanterat att göra.
  3. Ta varje tillfälle att variera din arbetsposition. Använd din kreativitet. Varje rörelse räknas.
  4. Lyssna på kroppen. Respektera vad den säger.

Att jobba ergonomiskt ger kraft till det du tycker är viktigt

Om du lär dig de viktigaste principerna och sedan använder din påhittighet för att anpassa dem efter dina förhållanden så börjar du en resa utan slut. Våga experimentera. Att jobba ergonomiskt är inte tråkigt. Tvärtom! Det kan ge dig massor av kraft att orka utföra det som är viktigt på ditt jobb (och på din fritid) utan att du sliter ut dig.

Var rädd om dig! Du behövs om vi tillsammans ska göra världen bättre.

Bosse Rosén. Foto: Erja Lempinen.Bosse

P.S. Vill du ha en snabbstart till ditt nya, lite mer ergonomiska liv så hör du förstås av dig så kommer jag och kör en kurs. Balansverkstans koncept Gräsrotsergonomi bygger just på kombinationen principer + påhittighet. D.S.

P.P.S. Hur gör du? Skriv gärna ett svar här nedanför. D.S.

Välmående på stubben!
Jag visar hur du kan använda naturen och din vardag för att hålla dig stark, smidig och fokuserad.

Lämna en kommentar