Gräsrotsergonomi på förskolan

Lär er ett självförsvar mot belastningsbesvär och stress med en workshop på hemmaplan.

 

Mindre ont, mer arbetsglädje!

Att arbeta i förskolan är ofta påfrestande. Krokiga arbetsställningar, många lyft och stress gör att många får ont i rygg, axlar och nacke.

Men med genomtänkt arbetsteknik kan arbetsdagen bli både njutbar och hållbar.

Lär er ett självförsvar mot arbetsskador

Självklart är arbetsmiljön viktig för hur du mår. Men ofta glömmer vi att vi själva är en viktig del av vår arbetsmiljö. Kanske den viktigaste!

Balansverkstans worksop Gräsrotsergonomi för förskolan fokuserar på allt du själv kan göra. Och det är mycket.

Visste du att en så synbart enkel sak som att räta upp din hållning kan

  • minska belastningen på ländryggen med 50%
  • träna dina djupa ryggmuskler så att de bättre står emot belastning
  • förbättra andningen
  • Minska spänningar i rygg axlar och nacke
  • Göra dig gladare (jo, det är faktiskt sant!)

 

Det här innehåller workshopen Gräsrotsergonomi för förskolan

Glöm pekpinnar och mossiga råd som inte funkar. Balansverkstans workshop funkar som en trestegsraket för att verkligen ge effekt.

1. Lär dig några få enkla principer

Vi måste veta vad vi ska sträva efter. I pass 1 går vi igenom:

  • Utgångsställningar som låter dig arbeta avspänt och balanserat
  • Vad som gör rygg och leder starkare - och vad som bryter ner.

2. Omsätt principerna i din vardag

Nu blir det kul på riktigt! I pass 2 utforskar vi hur du kan omsätta priciperna på ditt jobb för att minska belastningar och till och med jobba dig starkare.

Några exempel.

  • Hur kan jag lyfta ett barn på bästa sätt? (Eller finns det andra sätt?)
  • Plocka ur diskmaskinen ergonomiskt - går det?
  • Tips vid av- och påklädning.

Pilbågen. Ill: Carina Söe Knudsen.3. Skaffa dig en "krockkudde"

Låt oss vara realistiska. Även om du vet hur du borde arbeta är det inte så troligt att du gör det 100% av tiden.

Därför behöver du en "krockkudde" som kan mildra stöten när du ändå ibland hamnar i knepiga belastningssituationer.

I det här passet kan det handla om

  • Enkel funktionell träning som håller dig stark.
  • Pausövningar som ger dig ny energi på några sekunder.
  • Tips för att jobba lugnare och mer fokuserat under stress.

Är du rädd om barnen? Ta hand om dig själv!

Vuxen och barn.För att du i längden ska orka ge av din energi och arbetslust måste du se till att arbeta på ett hållbart sätt.

Men du är ju också ett föredöme för barnen. När du visar att du prioriterar ditt välmående visar du också barnen att det är ok att vara rädd om sig själv.

På så sätt är du med och sprider goda cirklar.

Bosse Rosén - ambulansföraren som slutade lyfta och började tänka

Jag som leder kursen heter Bosse Rosén.

Jag är utbildad sjukgymnast med specialkunskaper i belastningsergonomi.

Men jag har också över 20 års erfarenhet av knepiga belastningssituationer från min tid som ambulanssjukvårdare i Stockholm. Det gör att jag vet att det inte alltid är så lätt att arbeta "rätt". Men också att jag själv i hög grad kan påverka vilka belastningar jag utsätter mig för.

Ser helheten

Jag är också utbildad naturhälsopedagog och instruktör i mindfulness. Det ger mig en unik kompetens inom förebyggande friskvård.

Kunder brukar uppskatta att jag inte kommer med pekpinnar utan kan se till helheten.

Balansverkstans nöjd kund-garanti. Är du inte nöjd betalar du inte!Nöjd kund-garanti

Om kursen inte motsvarar era förväntningar betalar ni inte. Så enkelt är det.

Sagt om Gräsrotsergonomi på förskolan

Tycker det var mycket givande...
Bra att vi fick göra rörelserna..
Jag tänker varje dag på hur jag lyfter och hur jag gör i olika "lägen"..

Emma Halldén
Stockholm.

Det var väldigt roligt, bra med information.
Övningarna var bra, nu handlar det mest om att ta tag i de och öva så man slipper ONT!
Det var bra att man fick gå runt så man berättar lite själv vad man vill utav kursen.
Allt var bra!

Arnela Mujagic
Famnen förskolor KB

Jag fick verkligen bra kunskap om ergonomi som hjälper mig att ta hand om min kropp bättre. Tipsen och kort träningen om mindfulness hjälper mig jättemycket.
Tack!

Putu Charliana
Hässelby Gård